- U bevindt zich hier:
-
Start
-
De Fiets, onderhoud
- Onderhoud balhoofd
Reiniging
Het balhoofd van de racefiets is de lagering voor de stuurinrichting tussen voorvork en frame. Een compleet balhoofdstel bestaat uit een onder- en een bovenlager. Aangezien het balhoofd goeddeels in de balhoofdbuis (de voorste framebuis) verzonken is, valt er door het jaar heen weinig aan te reinigen!
Inspectie balhoofdstel
Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en klappert niet.
U kunt de afstelling op meerdere manieren controleren.
1. Knijp de voorrem stevig dicht en probeer de fiets naar voren en naar achteren te rijden.
Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling.
2. Til de fiets op aan het frame en houdt de fiets beurtelings schuin naar de ene en naar de andere kant zodat de voorvork met het voorwiel naar links en naar rechts draait.
Dat moet soepel gaan, zonder dat u onregelmatigheden voelt of ziet. Zo niet: dan is het balhoofd te strak afgesteld.
3. Til de fiets iets op aan het stuur en laat de fiets stuiteren op de goed opgepompte voorband.
U mag dan geen rammeltjes horen, anders heeft het balhoofd speling.
Problemen met het balhoofd moeten zo snel mogelijk verholpen worden.
Afstelling balhoofdstel
We onderscheiden twee typen balhoofden, namelijk het traditionele balhoofd en het Aheadbalhoofd.
Het traditionele balhoofd
Voor de afstelling van een "gewoon" balhoofdstel heeft u twee speciale balhoofdsleutels nodig, namelijk smalle steeksleutels van 32 en 34 mm.
U stelt zo'n balhoofd af terwijl de stuurpen vastgedraaid blijft. Door de vervorming in de binnenbalhoofdbuis wordt de buis namelijk iets korter.
Draai de bovenste moer los, terwijl u met de andere sleutel de onderste moer tegenhoudt.
Vervolgens draait u de onderste moer iets vaster (bij speling) of iets losser (indien te strak).
Staat de zaak goed? Dan is het de kunst om de onderste moer op z'n plek te houden, terwijl u de bovenste moer weer vastdraait.
Controleer vervolgens of het gelukt is en herhaal de voorgaande handelingen zonodig.
Het probleem is dat de onderste moer al snel meedraait met de bovenste moer. Zoals gezegd, is het dus de kunst om die onderste moer c.q. de steeksleutel die 'm vasthoudt, bij het vastdraaien van de bovenste moer niet te laten bewegen ten opzichte van het stuur. Op onderstaand filmpje ziet u het bovenstaande in beeld:
Het Ahead balhoofd
Het voordeel van dit type is dat het zo gemakkelijk is af te stellen.
U herkent dit type aan de twee inbusboutjes onder elkaar om de voorbouw van het stuur vast te draaien en het afdekdopje bovenop met een inbusbout om het balhoofd af te stellen.
U kunt het balhoofd alleen afstellen wanneer eerst de twee inbusboutjes van de voorbouw zijn losgedraaid.
Vervolgens draait u de inbusbout bovenop een iets vaster (bij speling) of juist wat losser indien de zaak te strak is afgesteld.
Daarna draait u de beide inbusboutjes van de stuurpen weer vast en controleert of het balhoofd goed is afgesteld en het stuur nog recht staat.
De juiste volgorde is dus: inbusbouten van de voorbouw losdraaien - balhoofd bijstellen - inbusbouten van de voorbouw vastdraaien - controleren.
Overschrijd een eventueel bij de inbusbouten aangegeven maximum draaimoment niet!
Naast het voordeel van het eenvoudiger kunnen afstellen, heeft een Aheadbalhoofd ook een nadeel: het vertoont veel sneller speling dan een traditioneel balhoofd en moet dus vaker worden bijgesteld. Op onderstaand filmpje ziet u het bovenstaande in beeld: